Mýtus o islamskom zlatom veku v Španielsku

29. dubna 2018 v 15:35 | Islamoklast |  Z histórie

Emmet Scott (Jún 2013)

Tradične sa tvrdí, že prvé dve storočia španielskeho emirátu, založeného údajne v roku 756 Abd ar- Rahmánom I., predstavovali skutočný zlatý vek španielskych dejín. A bohatstvo a prosperita Španielska v tých rokoch naozaj veľmi priaznivo kontrastovali s chudobou a nevedomosťou kresťanskej Európy v rovnakom období.


Nasledovný opis Córdoby v období ôsmeho až desiateho storočia, ktorý napísal anglický historik H. St. L. B. Moss v roku 1935, môžeme považovať za celkom typický z tohto žánru: "V Španielsku... založenie umajjovskej moci (v roku 756) zvestovalo dobu bezpríkladnej nádhery, ktorá dosahuje svojho vrcholu začiatkom desiateho storočia. Veľká univerzita v Córdobe je preplnená študentmi... zatiaľ čo mesto samotné vzbudzuje údiv návštevníkov z Nemecka a Francúzska. Brehy Guadalquiviru sú posiate luxusnými vilami a z panovníkovho rozmaru vzniká slávny Palác kvetov, fantastické mesto pôžitkov."

Obraz načrtnutý Mossom bol odvodený od stredovekých arabských letopiscov, ktorí hovorili o meste s pol miliónom obyvateľmi, tritisíc mešitami, stotridsať tisíc domami a tristo verejnými kúpeľmi - a to ešte nepočítajú dvadsať osem predmestí, ktoré vraj obklopovali metropolu.

Za posledných viac než šesťdesiat rokov boli vyvinuté intenzívne snahy o objavenie tejto úžasnej civilizácie - ale márne. Hoci sa archeológovia snažili najviac ako mohli, nenašli takmer nič, takmer ani jednu tehlu či nápis z obdobia prvých dvoch storočí arabskej vlády v Španielsku. Z obdobia medzi rokmi 711 a 911 nepochádza takmer nič, pričom významné pozostatky sa začínajú objavovať až z obdobia okolo roku 925 alebo 930. Podľa prestížneho Oxfordského archeologického sprievodcu boli po dôkladných vykopávkach z obdobia prvých dvoch storočí arabskej kontroly v Córdobe odkryté: (a) juhozápadná časť mestských hradieb, ktorých datovanie sa predpokladá do deviateho storočia; (b) malý kúpeľný komplex z 9. alebo 10. storočia; a (c) časť umajjovskej mešity (8. alebo 9. storočie). Toto je všetko, čo sa podarilo objaviť z obdobia prvých dvoch storočí histórie mesta s údajne pol miliónom obyvateľmi. Pre porovnanie vezmime do úvahy skutočnosť, že rímsky Londýn, mesto ani z desatiny také veľké ako údajne bola Córdoba vo ôsmom a deviatom storočí, poskytuje desiatky prvotriednych archeologických nálezísk. A aj tie tri lokality spomenuté vo vyššie uvedenom sprievodcovi sa dajú spochybniť. Časť mestskej hradby je len "pravdepodobne" z deviateho storočia, zatiaľ čo časť mešity prisúdenej do ôsmeho storočia vraj použil ako model Abd ar-Rahmán I. Táto postava však znie podozrivo tak ako jeho menovec a údajný potomok Abd ar-Rahmán III. z polovice desiateho storočia, ktorý na mešite (pôvodne katedrále svätého Vincenta) zmeny nepochybne urobil.

Aj keď sa v Córdobe objavuje od druhej štvrtiny desiateho storočia skutočná archeológia, to sídlo absolútne nie je ako mestská aglomerácia opísaná arabskými spisovateľmi. V skutočnosti by sa zdalo, že "metropola" vo svojom najbohatšom období, od neskorého desiateho po neskoré jedenáste storočie, nemala viac než asi štyridsať tisíc obyvateľov; a toto sídlo bolo postavené priamo na území rímskeho a vizigótskeho mesta, ktoré malo porovnateľnú populáciu. Vieme, že moslimovia jednoducho znovu obsadili rímske a vizigótske vily, paláce a kúpele, často bez toho, aby ich pôvodný plán zmenili. A keď vybudovali nové budovy, rezané kamene, stĺpy a dekoratívne prvky boli väčšinou vyplienené zo skorších rímskych/vizigótskych pozostatkov. Text stredovekého spisovateľa Abena Pascuala nám hovorí, že v jeho časoch sme v Córdobe mohli vidieť dochované budovy, "grécke a rímske. ...Sochy zo striebra a pozláteného bronzu v ich vnútri liali vodu do nádrží, odkiaľ prúdila do rybníkov a do mramorových umývadiel, ktoré boli znamenite vytesané."

Toľko k "obrovskej metropole" Córdoba ôsmeho až desiateho storočia. Zvyšok Španielska, ktorý bol skúmaný s rovnakým nasadením, neponúka nič iné. Pár usadlostí tu a zopár úlomkov tam, zvyčajne z otázneho obdobia a často opísané ako pochádzajúce "pravdepodobne" z deviateho storočia alebo čosi také. Oxfordský sprievodca uvádza zoznam celkovo nie viac než jedenástich nálezísk a jednotlivých stavieb v celej krajine (tri z ktorých sú z Córdoby a spomínajú sa vyššie), ktoré sa údajne datujú do obdobia pred prvou štvrtinou desiateho storočia. Okrem tých troch hore uvedených sú to:

- Balaguer: pevnosť, ktorej severná hradba so svojou štvorcovou vežou "sa takmer celá dá prisúdiť" do neskorého deviateho storočia (s. 73).

- Fontanarejo: raná berberská usadlosť, ktorú jej keramické nálezy datujú "nie neskôr než do 9. storočia." (s. 129)

- Guardamar: ribat alebo pevnostná mešita, ktorá bola podľa nápisu dokončená v roku 944. Avšak "Prvky v jej konštrukcii viedli k jej datovaniu do 9. storočia." (s. 143-144)

- Huesca: arabská pevnosť, ktorá "bola datovaná do obdobia asi okolo roku 875." (s. 145)

- Madrid: základy pevnosti datujúce sa asi do roku 870. (s. 172)

- Merida: pevnosť prisúdená Abd ar-Rahmánovi II. (822-852). (s. 194)

- Monte Marinet: berberská usadlosť s keramikou v "možnom chronologickom rozsahu" od 7. po rané 9. storočie. (s. 202)

- Olmos: arabská pevnosť s keramikou "datovanou do 9. storočia." (s. 216-217)

Tento skromný zoznam je v ostrom kontraste so stovkami nálezísk a stavieb z vizigótskeho obdobia - porovnateľného časového rozsahu - spomínaných na rovnakom mieste. (Nedá sa byť presný ohľadom vizigótskeho obdobia, keďže mnoho miest, ako Recópolis, obsahujú doslova stovky jednotlivých stavieb. Keby sme mali vymenovať vizigótske stavby podľa rovnakého kritéria, aké sme použili pri vyššie spomenutých islamských pozostatkoch, potom by vizigótske obdobie neodkrylo stovky, ale tisíce nálezov). A treba zdôrazniť, že väčšina z týchto islamských nálezov má problém, na ktorý poukázali Richard Hodges a William Whitehouse v súvislosti s nálezmi z ostatných častí Európy počas temnoveku: takmer neuvedomelý pokus antedatovať (uviesť, uvádzať skoršie obdobie ako skutočné - pozn. prekl.) materiál z desiateho storočia do deviateho a ôsmeho, s cieľom mať niečo, čo by sa dalo priradiť do týchto období. Pozrime sa napríklad na pevnosť Guardamar. Hoci nápis datuje dokončenie budovy do roku 944, hovoria nám, že "prvky" v jej konštrukcii ju datujú do deviateho storočia. Nie je jasné, čo je to za prvky; ale mali by sme podotknúť, že také obranné mešity, čo boli v podstate pevnosti, museli byť postavené veľmi rýchlo - určite za menej než desaťročie. Prečo nám teda hovoria, že táto bola dokončená za päťdesiat alebo možno sedemdesiat päť rokov? S týmto na mysli môžeme povedať, že existuje sotva jediné archeologické nálezisko, ktoré by sa dalo nesporne zaradiť do prvých dvoch storočí islamskej vlády; zatiaľ čo ku dnešnému dňu existujú stovky bohatých nálezísk jednoznačne spojených s obdobím Vizigótov! Prvá skutočná islamská archeológia v Španielsku sa objavuje počas obdobia Abd ar-Rahmána III., v tretej alebo štvrtej dekáde desiateho storočia (kedy bola dokončená pevnosť Guardamar).

Rovnaký nedostatok materiálnych pozostatkov a znakov okupácie nájdeme po celej islamskej severnej Afrike v období od polovice siedmeho do polovice desiateho storočia a Richard Hodges s Williamom Whitehousom hovoria o Arabmi spôsobenom "temnoveku" v regióne počas tých rokov.

Čo by toto všetko mohlo znamenať? Nech si to vysvetlíme akokoľvek - a máme na to niekoľko možností - jedna vec je veľmi jasná: bohatá a kultivovaná islamská civilizácia, ktorá je doteraz kladená vedľa súdobej temnej, nevedomej a zbedačenej kresťanskej Európy medzi siedmym až desiatym storočím, je mýtus. Keď sa uprostred desiateho storočia objavujú islamské mestá, sú veľmi porovnateľné čo do veľkosti a úrovne kultúry so súdobými mestami kresťanskej Európy. Celé naše chápanie dejín Európy a Stredného východu počas siedmeho až desiateho storočia si vyžaduje radikálne prehodnotenie.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama